Ciprian Pop

Blog despre orice. Mai ales despre media, imobiliare, investiții și business

Ghid de bune practici în relația cu un prestator

Scris in categoria:

Prin natura job-ului, am de a face cu tot felul de oameni. Oameni diferiți, oameni cu așteptări diferite sau oameni dificili.

De peste 11 ani de cand sunt cu Anvergura, pot spune ca am cam întâlnit toate genurile de clienți. De la cei indiferenți, la cei prea exagerați în pretenții. De la cei care te suna la 11 noaptea până la cei care nu te suna deloc, însă au pretenția de a citi tu gândurile lor nespuse.

O categorie aparte sunt clienții pe care i-am ”pierdut” de-a lungul timpului. Și nu neaparat din cauza noastră, ci din cauza lor. Haideți să vă dau câteva practici care au contribuit la decizia de a nu mai colabora cu anumiți clienți, fie ca erau companii mici sau chiar multinaționale.

  1. Telefoane la ore târzii sau ore nerezonabile
    Unele apeluri la ore târzii sunt de înteles. Avem eveniment mâine dimineață și exista o modificare importantă și mă suni la ora 11 noaptea să te consulți cu mine? E de înteles. Ce nu e de înteles însă: ai eveniment peste o lună, însă nu mai poți aștepta până a doua zi dimineață să dai un telefon? Mulțumim, ne-a părut bine de cunoștință…
  2. Insistență inutilă
    Sunt într-o întâlnire, sedință, eveniment sau pur și simplu nu pot raspunde în acel moment. Când mă uit la telefon și văd că într-un interval de 10 de minute am 1 mail, 7 apeluri nepreluate, 4 mesaje pe WhatsApp, 1 sms si 2 mesaje vocale… A, iar urgența era doar să verifici dacă am primit ultimul mail? Mulțumim, ne auzim cu altă ocazie.
  3. Control non-stop asupra situației
    E deranjant să-ți sufle cineva în ceafă non-stop. Să te verifice la fiecare pas, de parcă ai fi un amator care tocmai ce a vizionat un tutorial pe YouTube, iar acum îți prestează ție acel serviciu. Așadar, dacă vreun client nu are încredere în tine că vei face treabă buna, de ce ar mai lucra cu tine?
  4. Plătește la timp facturile, sau daca ceri o amânare de plată, plătește atunci când spui
    Prestatorilor le place să fie plătiți. Stiu că poate nu vă așteptați la asta, însă chiar ne dorim sa ne primim banii la timp. Sigur, întelegem anumite situații neprevăzute, însă daca ceri o amânare de plata, platește atunci când ai promis că vei plăti. Altfel, să nu te aștepți sa lucrăm din nou pentru tine data viitoare. Știu și că exista o spirală a datoriilor; atunci când ai un proiect nou, începi să-l plătești pe cel vechi, astfel încât mereu există ”o datorie”. Doar că nu functionează așa lucrurilor. Faptul că nu îți poți face un cash-flow astfel încât să îți susții ideil, e un mare red-flag pentru noi.
  5. Nu da vina inutil pe prestator, doar pentru că nu ai pe cine altcineva să dai vina
    A da vina pe cineva, el cel mai simplu. Să găsești un țap-ispășitor, atunci când lucrurile nu merg bine, e cel mai la îndemână. Și deobicei, prestatorii sunt primii care ”cad” atunci când sunt probleme. De cele mai multe ori, degeaba.
  6. Deadline-uri nerealiste
    Mulți clienți au deadline-uri total nerealiste. Vor ca în câteva zile să faci treaba care ar trebui să-ți ia săptămâni. Genul acesta de client e foarte nociv, și deobicei am preferat să-l lăsăm concurenței, decât să ne ”omoare” pe noi cu deadline-uri imposibil de atins. Sau pentru care trebuie să te dai mult peste cap și să amâni alți clienți, doar pentru ca un client mai ”special” nu s-a organizat din timp, deși ar fi putut. Clienții care au impresia ca ești la dispoziția lor non-stop, care dacă dau ceva în lucru, au impresia ca te apuci exact în secunda 2 de ei; ca și cum alte proiecte sau alți clienți nu mai există pe fața pământului.
  7. Bugete mici, dar așteptări mari
    O altă categorie de clienți ”speciali” sunt cei care n-au bani. Însă vin la întâlnire în Q7 sau Seria 7. Clienții care ”pozează” în săraci, dar cu promisiuni că atunci când va merge treaba, lucrurile se vor schimba. Și vor plăti mai mult decat face. Vă pot da o listă cu astfel de clienți, pe care i-am ajutat cu bugete mici la început, tocmai în ideea de a-i ajuta și de a crește împreună. Iar când au crescut, nu au avut nicio problemă să se mute la alți prestatori (evident, tot pe bugete mici). Mai zic și de faptul ca bugetele mici sunt invers proporționale cu așteptările? Cu cat mai mic bugetul, cu atât mai mare așteptările.

One response to “Ghid de bune practici în relația cu un prestator”

  1. […] M-am trezit în dimineața aceasta cu acest mesaj venit din partea unui client cu care lucrăm la Anvergura. Desigur, e o exagerare cu “ne-ai suportat și anul acesta”, pentru că e genul de client care e fix opusul a tot ce am scris în articolul “Ghid de bune practici în relația cu un prestator“. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *