Suntem la 3 ani de la debutul pandemiei, si de tot atata timp de cand ne-am obisnuit cu intalnirile virtuale.
Tocmai ce am inchis un videocall cu un furnizor important al nostru, discutie de aproximativ 40 de minute, realizata online, fiecare in confortul casei sau al biroului, dupa caz. Poate asta nu s-ar fi intampla daca nu ar fi fost pandemia. Insa uite ca anumite obiceiuri nu se uita atat de repede, iar intalnirile virtuale de business nu sunt chiar atat de greu de realizat.
Cu toate acestea, exista insa in continuare clienti sau colaboratori care nu vor in ruptul capului sa aiba o discutie online. Ei te vor acolo, pe teritoriul lor, in biroul lor. Sa-ti simta parfumul, sa-ti vada masina, sa te puna sa astepti pe holuri, sa pierzi 90 de minute in trafic pentru o discutie care se putea realiza si altfel.
Astazi am ‘pierdut’ un client nou, pentru ca ‘am refuzat’ sa ma prezint la biroul lui, pentru un contract de… tineti-va bine: 300 euro. Nu 3000. Trei sute. Si aia negociati, pentru ca defapt ar fi fost mai mult, dar treaca de la noi.
Trecand peste faptul ca intalnirea a fost solicitata in aceasta dimineata, pentru aceiasi zi (evenimentul fiind maine dimineata), motivul ‘prezentei’ la intalnirea face2face a fost o usoara enigma pentru mine, intrucat lucruri concrete nu s-ar fi discutat. Deja contractul era trimis, deja lucrurile erau stabilite si discutate telefonic de la inceputul saptamanii. Doar „hai sa pierzi tu 90 de minute in trafic, ca sa stam 15 minute de vorba”. Probabil ca daca ar fi fost invers „Hai tu 90 de minute prin trafic ca sa ne uitam unii la altii 15 minute”, s-ar fi simtit jignit. Timpul lui e mai valoros decat al meu.
Am propus intalnire pe Zoom, sau discutie la telefon, mai ales ca astazi programul dupa cum bine ati ghicit, era deja facut. Prin urmare, am preferat sa renunt la contract, decat sa-mi bat capul cu un client pe un contract care ar fi consumat mult mai multe resurse, timp si energie decat cei 300 euro. Pentru ca traim intr-un secol al vitezei, al tehnologiei si al internetului, discutia face2face este inutila pentru un contract de 300 euro, mai ales ca veneam pe baza unei recomandari (deci nu ne-a gasit online la o cautare pe Google).
Am pierdut un client nou? Da. Imi pare rau? DELOC! E fix genul de client pe care incerc sa-l evit, pentru ca nu rezonez cu el sub nicio forma si nu vom putea avea niciodata vreo chimie pentru ca lucrurile sa mearga frumos in colaborare. Si decat frustrare si nervi, dar 300 de euro in cont, mai bine pace si liniste si contul mai gol.